کارشناسی فنی خودرو چیست؟

کارشناسی خودرو به بررسی کامل خودرو ازمنظرهای مختلف شامل بررسی بدنه، موتور،گیربگس ،کارکرد واقعی کیلومتروسیستم های برقی خودرو به منظور تعیین وتایید میزان سلامت خودرو و ارزش واقعی وبه روز آن گفته می‌شود. بسیاری از افرادی که به دنبال خرید خودروی دست دوم و یا حتی صفر هستند به دلیل نداشتن مهارت کافی و برای داشتن اطمینان از سلامت خودروی که قصد خرید آن را دارند نیازمند به استفاده از کارشناسی خودرو هستند. این مبحث با معاینه فنی خودرو کاملا تفاوت دارد درمعاینه فنی خودرو رنگ شدگی یا تعویضی بودن بدنه خودرو ومیزان کارکرد واقعی و ارزش به روز اتومبیل مطرح نمی باشد.

خرید خودروی دست دوم بدون اطمینان از سلامت خودرو می‌تواند منجر به ضررهای مالی وحتی جانی برای خریداران شود. تعداد زیادی از خودروهای موجود در بازار از نظر ظاهر بسیار خوب به نظر می‌رسند اما با یک بررسی تخصصی وکارشناسانه  ایرادات فنی آنها مشخص می‌شود. متاسفانه امروزه کیلومتر بسیاری از خودروهای دست دوم توسط صاحبان آنها دستکاری شده است. در خیلی از موارد این دستکاری به قدری دقیق انجام می شود که تنها یک متخصص خودرو می‌تواند آن را تشخیص دهد. درکشور ما ایران صنعت تعمیر و بازسازی خودرو پیشرفت بسیاری داشته و اشخاصی که در این حوزه مشغول به کار هستند بسیارباتجریه وماهر هستند.متخصصان امر خرید فروش خودرو توصیه می کنند قبل از خرید هرنوع خودرو وبرای اطمینان از خرید ، حتما با کارشناسان متخصص مشورت وبعد از کارشناسی خودرو تصمیم قطعی در مورد خرید آن انجام دهید.

چه زمانی نیاز به کارشناسی خودرو داریم؟

با توجه به قیمت بسیار بالای خودرو در کشور ما، اکثر مردم توانایی خرید خودروی صفر را نداشته و خودروی دسته دوم تهیه می کنند. قبل از خرید یک خودروی کارکرده و حتی صفر باید کارشناسی خودرو انجام شود تا سلامتی خودرو مشخص و قیمت دقیق آن محاسبه شود. با توجه به تجربه کارشناسان تابش خودرو، بیش از 90 درصد مراجعین به ما، قصد خرید خودرویی داشته اند که پس از بررسی مشخص شده نقص فنی موثری دارد. فروشندگان خودرو معمولا فقط به فکر فروش خودرو با بالاترین قیمت ممکن هستند و کم پیش میاید که در صحبت های آنان صداقت دیده شود. البته در بسیاری از موارد فروشندگان نیز از نقص خودروی خود اطلاع ندارند. همین دلیل بسیار مهمی برای انجام کارشناسی خودرویی است که قصد خرید آن را دارید.

تفاوت معاینه فنی ماشین با کارشناسی خودرو

هدف از معاینه فنی خودرو بررسی استانداردهای جهانی یک خودروی سالم است. معاینه فنی خودرو برای مالکان آن یک امر ضروری است و هر 5 یا 10 سال یکبار نیاز به انجام آن است.

اما کارشناسی خودرو یک امر اختیاری است که در آن تمامی قسمت های یک خودرو بررسی می شود و قیمت دقیق خودرو مشخص می شود.

کارشناسی فنی خودرو شامل چه مواردی است؟

  • کارشناسی موتور : موتور اصلی ترین عضو خودرو می باشد و سلامت آن از اهمیت بالایی برخودار است، خریداران محترم در هنگام خرید باید توجه ویژه ای به آن نسبت به بقیه قسمت های خودرو داشته باشند. هرچقدر ظاهر موتور تمیز یا صدای موتور کم باشد، نیازمند آن است توسط کارشناس خودرو به طور کامل بررسی شود. بررسی روغن سوزی، کمپرس و به طور کل سلامت موتور اگر به درستی انجام نشود، هزینه های سنگینی را بر دوش خریدار می گذارد.
  • کارشناسی گیربکس : تیم کارشناسان پایتخت با تجربه فراوان در انواع گیربکس دنده ای و اتومات، با توجه به اینکه عملکرد گیربکس های اتومات در انواع خودرو ها متفاوت می باشند و تنها کارشناس حرفه ای قادر به تشخیص آن می باشد و هزینه تعمیرات بالایی دارند، کارشناسی دقیقی بر روی خودرو انجام می دهند.
  • کارکرد خودرو: معمولا برای بررسی کامپیتور (ECU) همچنین کارکرد خودرو از دستگاه دیاگ استفاده می شود.