تاریخچه تویوتا راو 4 ؛ تاریخ ساز شاسی بلندهای کامپکت : یکی از شاخص‌ترین شاسی بلندهای تاریخ را می‌توان تویوتا راو ۴ دانست که در کلاس محصولات کامپکت یا جمع‌وجور تاریخچه درخشانی دارد.

 

بازار خودروی جهانی در دهه ۹۰ میلادی تفاوت‌های زیادی با امروز داشته است. مشتریان در آن زمان با گزینه‌های متنوعی روبرو بودند که از محصولات خانوادگی تا خودروهای پنج در جمع‌وجور را شامل می‌شد. افرادی هم به دنبال ماجراجویی بودند به سمت خودروهای دو دیفرانسیل جذب می‌شدند. البته در سال ۱۹۹۴ صنعت خودرو با تحولی بزرگ روبرو شد چراکه در آن سال شاهد معرفی تویوتا راو ۴ نسل اول بودیم.

تویوتا در حرکتی استراتژیک که بعدها اثرات خود را نشان داد نه تنها محصولی جدیدی معرفی کرد بلکه یک کلاس خودرویی نوین با نام شاسی بلندهای کراس اور کامپکت را نیز بنا نهاد. از اینجا به بعد شما می‌توانستید خودرویی با بهترین ویژگی‌ها را انتخاب کنید. راو ۴ نسل اول محصولی کاربردی با چهار صندلی راحت بود که درعین‌حال دینامیک رودسترهای اسپرت را نیز تا حدودی ارائه می‌کرد. همچنین اگر هوا یا مسیر نامساعد می‌شد شما می‌توانستید از حضور در یک خودروی چهار چرخ محرک اطمینان خاطر حاصل کنید.

تویوتا راو ۴ از همان ابتدا به موفقیت زیادی دست یافت. افرادی که به دنبال هویتی متمایز و تجربه رانندگی خوب بودند سریعاً آن را انتخاب کردند. برندهای دیگر نیز پس از معرفی راو ۴ دست به کار شدند و محصولات رقیب را عرضه نمودند. به راحتی می‌توان گفت راو ۴ قواعد بازی را تغییر داد و ویژگی‌های یک خودروی شهری راحت را با توانایی‌های آفرودرها ترکیب کرد. اما قبل از آنکه نسخه تولیدی راو ۴ نسل اول معرفی شد شاهد رونمایی از پروتوتایپ راو ۴ در نمایشگاه توکیو ۱۹۸۹ بودیم. این خودرو در ابتدا یک طراح مطالعاتی به شمار می‌رفت و نشانی از تولید آن در آینده نزدیک وجود نداشت. در واقع این پروتوتایپ فاقد جزئیات ضروری برای یک خودروی تولیدی بود؛ اما بازخوردهای مثبت مردم و کارشناسان تویوتا را متقاعد کرد که یک محصول جمع‌وجور اما چهار چرخ محرک را تولید کند. در مارس ۱۹۹۱ چراغ سبز تولید این محصول جدید صادر شد و فاز توسعه آن کلید خورد.

اما در دهه ۹۰ میلادی این سؤال وجود داشت که چه کسی می‌تواند یک خودروی کامپکت، دو دیفرانسیل و جذاب تولید کند؟ اگرچه امروز پاسخ دادن به این سؤال راحت خواهد بود اما در آن ماساکاتسو نوناکا مهندس ارشد تویوتا تلاش‌های زیادی انجام داد تا مدیران شرکت را متقاعد کند که چنین پروژه‌ای نه تنها موفقیت‌آمیز خواهد بود بلکه بازار را از نو تعریف خواهد کرد. چنین شک و تردیدهایی در آن زمان قابل‌درک بود و باعث شد فرایند توسعه خودرو به کندی پیش برود؛ اما زمانی که شاخه ژاپن و اروپای تویوتا از این پروژه حمایت کردند موضوع رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. آن‌ها اظهار داشتند مشتریان علاقه زیادی به خودروهای کامپکت چهار چرخ محرک دارند و همین موضوع انرژی لازم برای پیشبرد فرایند توسعه راو ۴ را فراهم کرد. راو ۴ در زمان معرفی به بازار آمریکا در سال ۱۹۹۶ با آپشن هایی همچون بدنه دو یا چهار در، گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک و طراحی دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک قابل انتخاب بود. در واقع راو ۴ نسبت به محصولات آن دوره و حتی امروزی بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. در جدول زیر مشخصات خودروی موردبحث آورده شده است.