اکثر افراد دوست دارند در طبیعت بکر حضور داشته باشند چراکه می‌توانند ساعاتی از هیاهوی شهری و استرس‌های آن دور باشند و انرژی دوباره‌ای به دست آورند. البته که برخی مسیرها نیازمند خودروهای خاص و توانایی خواهد بود و تنها طرفداران واقعی آفرود توانایی دستیابی به چنین مکان‌هایی را خواهند داشت. تا همین چند سال پیش در آمریکا فقط مالکان خودروهای جیپ CJ یا رانگلر و یا حتی اولین محصولات چهار چرخ محرک تولید انبوه می‌توانستند راهی چنین مسیرهایی شوند اما امروز می‌توان تویوتا تاکوما به ویژه نسخه TRD Pro را جهت گشت‌وگذار انتخاب کرد. این خودرو یکی از انتخاب‌های همیشگی طرفداران آفرود به شمار می‌رود. اگر با تویوتا تاکوما TRD Pro آشنا نیستید جای درستی آمده‌اید! می‌خواهیم شما را با ویژگی‌های آفرود نسل جدید این وانت پیکاپ ژاپنی آشنا کنیم. شاید با برخی ویژگی‌های تاکوما آشنا باشید اما مرور آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. این شما و این ۱۰ ویژگی مهمی که باعث می‌شوند تویوتا تاکوما TRD Pro یک آفرودر واقعی باشد.

ارتفاع قابل‌توجه سیستم تعلیق از سطح زمین

معمولاً آنچه باعث محدودیت در عبور از مسیرهای خشن می‌شود ارتفاع خودرو از سطح زمین است زیرا نمی‌توانید از روی چیزی که باعث مانع پیش روی می‌شود عبور کنید. احتمالاً تاکنون متوجه شده‌اید که یکی از ویژگی‌های مهمی که باعث فروش خودروهای آفرود می‌شود ارتفاع آن‌ها از سطح زمین است. ارتفاع سیستم تعلیق تاکوما TRD Pro جدید افزایش یافته و با رینگ و لاستیک استوک به ۲۴ سانتی‌متر رسیده که چند میلی‌متری بیشتر از حد متوسط کلاس خود است. این امر باعث می‌شود وانت تویوتا مزیت قابل‌توجهی در آفرود داشته باشد.

محافظ‌های زیر بدنه

حتی با وجود سیستم تعلیق مرتفع‌تر، لاستیک‌های بزرگ و ارتفاع زیاد از سطح زمین احتمال برخورد با موانعی که ارتفاع بیشتری دارند وجود خواهد داشت. اینجاست که فلاپ های آلومینیومی به جلوگیری از برخورد غیرمنتظره با موانع کمک کرده و مانع آسیب دیدن بخش‌های مهم خودرو می‌شوند. تویوتا تاکوما TRD Pro به محافظ‌های زیر بدنه، گیربکس و دیفرانسیل قفل شونده الکترونیکی مجهز است و از تمامی بخش‌های مهم حفاظت می‌شود تا مالکان با خیال راحت راهی سفر شوند. همچنین مالک به قلاب‌های بکسل قرمز و سپر فلزی ARB دسترسی خواهد داشت.

صندلی‌های جلوی ایزو داینامیک

رای اینکه تویوتا محصولی بهتر از فورد رنجر رپتور بسازد مجبور بوده خودش را کاملاً آماده رانندگی پرسرعت در مسیرهای سرسخت کند. به همین منظور شاهد بهبودهای قابل‌توجهی در لاستیک‌ها، سیستم تعلیق و هندلینگ هستیم. البته تا همین نسل پیشین تاکوما شاهد سواری خشن و نه چندان خوب این خودرو به ویژه در صندلی‌های جلو بوده‌ایم ولی ژاپنی‌ها در نسل جدید این خودرو جذب‌کننده شوک چهار جهته را برای صندلی‌های جلو تدارک دیده‌اند و آن‌ها را با نام صندلی‌های جلوی پرفورمنس ایزو داینامیک معرفی کرده‌اند. تویوتا حتی به همین منظور اختراعی را نیز ثبت کرده‌ است.

دیفرانسیل عقب با قفل شوندگی خودکار

تویوتا تاکوما TRD Pro به همراه تقریباً همه وانت پیکاپ های آفرود بازار به دیفرانسیل‌های عقب قفل شونده الکترونیکی مجهز شده است. البته چنین ویژگی‌ای جدید نیست هرچند ویژگی جذابی به حساب می‌آید زیرا باعث می‌شود توانایی آفرود این وانت افزایش یابد. سیستم یاد شده با قفل کردن لاستیک‌های عقب برای اطمینان از چرخش آن‌ها در همان میزان گشتاور کار می‌کند و باعث می‌شود میزان برابری از قدرت در مواقع لزوم به چرخ های عقب فرستاده شود. از جمله این شرایط می‌توان به گیر کردن خودرو در گل‌ولای و هرزگردی چرخ ها اشاره کرد.

کرال کنترل

صخره‌نوردی هم چیز جدیدی نیست اما به جنبه‌ای از آفرود تبدیل شده که هر روز بر طرفداران آن افزوده می‌شود. شاید دلیل این کار بهبودهای فنی یا هم خارج شدن بیشتر مردم از تختخواب‌ها باشد. اگرچه تویوتا تاکوما TRD Pro فاقد پیشرانه ۸ سیلندر است اما نیروگاه ۲.۴ لیتری توربوی هیبریدی جدید همکاری قابل‌توجهی به کرال کنترل دارد تا شما را به مکان‌هایی برساند که فقط بزهای کوهی توانایی حضور در آنجا را دارند. تاکوما با تجهیز به پکیج یدک کشی زاویه حمله، فرار و شکست به ترتیب ۳۳.۸، ۲۳.۵ و ۲۵.۷ درجه‌ای دارد.

دامپرهای داخلی

با اینکه نسل جدید تویوتا تاکوما TRD Pro مدل ۲۰۲۴ تا پاییز سال جاری میلادی در دسترس مشتریان نخواهد بود اما نسخه‌های پیشین این خودرو نیز از دامپرهای داخلی باکیفیت سود برده‌اند. برای بسیاری از افراد، این شوک‌ها به جذب تأثیر مسیر و پراکنده کردن آن کمک می‌کنند تا در نهایت کیفیت سواری بهبود یابد. TRD Pro با شوک‌های بای پس داخلی قابل تنظیم در سه جهت عرضه می‌شود. این شوک‌ها که با نام QS3 شناخته می‌شوند محصول شرکت مشهور فاکس هستند. به این موارد باید بازوهای کنترل بالایی فورج کاری شده آلومینیوم با رنگ قرمز را نیز اضافه کنیم.

TRD Pro یا تریل هانتر، دو روی یک سکه

با اینکه تاکوما TRD Pro و TRD تریل هانتر برای آفرود مهیا شده‌اند اما تفاوت‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود خریداران بسته به نیاز خود یکی را انتخاب کنند. اولی از لاستیک‌های ۳۳ اینچی گوودیر استفاده می‌کند درحالی‌که تریل هانتر به رینگ و لاستیک‌های ویژه خود مجهز شده است. همچنین مدل تریل هانتر دارای کمپرسور باد در محفظه بار است و می‌توانید پس از بازگشت از آفرود باد لاستیک‌ها را بیشتر کنید. مدل TRD Pro فاقد اسنورکل تریل هانتر بوده اما زیر کاپوت آن پیشرانه ۴ سیلندر توربوی هیبریدی قرار دارد.

لاستیک‌های گیرا و توانا برای آفرود

اگر به چهارمین یا پنجمین دهه از زندگی خود رسیده باشید به خوبی می‌دانید که قبلاً وانت‌ها با لاستیک‌های استانداردی که پهنا و ارتفاع کمتری داشتند عرضه می‌شدند. اگر خواهان لاستیک‌هایی گیراتر برای رانندگی در مسیرهای شنی یا گلی بودید می‌بایست لاستیک‌های ۳۳ اینچی را خریداری کرده و سیستم تعلیق را ارتقا می‌دادید اما حالا TRD Pro به‌صورت استاندارد با لاستیک‌های ۳۳ اینچی دو شرکت معتبر عرضه می‌شود. این لاستیک‌ها حداکثر کشش و چسبندگی را در مسیرهای آفرود ارائه می‌کنند.

کنترل کشش و پایداری

بسیاری از خریداران احتمالاً تجربه استفاده از سیستم‌های کنترل کشش را در خودروها دارند زیرا اکثر خودروهای مدرن با چنین ویژگی‌هایی تولید می‌شوند. کنترل کشش یک سیستم ایمنی بسیار خوب محسوب می‌شود زیرا به‌صورت خودکار گشتاور هر چرخ را بر اساس نیاز آن بررسی می‌کند. حالا اگر کنترل پایداری را نیز به این مجموعه اضافه کنید همه‌چیز عالی خواهد شد. کنترل پایداری نیز جهت فرمان را با جهت حرکت خودرو مقایسه کرده و آن را تصحیح می‌کند. اگر مسیر حرکت خودرو در جهت گردش فرمان نباشد کنترل پایداری با استفاده از ترمز آن را اصلاح خواهد کرد و بخشی از کار نیز با کنترل کشش انجام خواهد شد. این دو سیستم در تویوتا تاکوما TRD Pro وجود دارند.

دوربین دید محیطی

تویوتا تاکوما TRD Pro مدل ۲۰۲۴ شاید قیمت آغازین حدود ۵۰ هزار دلاری داشته باشد اما از آنجایی‌ که جزو بهترین وانت‌های میان سایز بازار است ارزش چنین مبلغی را خواهد داشت. اگر هنوز هم شک دارید یک مورد دیگر را نیز به خاطر بسپارید. این خودرو با دوربین دید محیطی عرضه می‌شود که به جلوگیری از برخورد با صخره‌ها و موانع کمک خواهد کرد. اگر هرگز طرفدار چنین تکنولوژی‌ای نبوده‌اید قطعاً پس از مشاهده مزیت‌های آن در وانت جدید تویوتا طرفدارش خواهید شد.


آدرس شعبه اول: خیابان مطهری، تقاطع مفتح، خیابان جهانتاب، مجتمع خودرویی کاج
آدرس شعبه دوم: نیاوران، کاشانک، نرسیده به آجودانیه، کوچه پوریا، مجتمع خودروئی کاج
آدرس شعبه سوم : شهرک غرب، یادگار امام شمال، بعد از ورودی فرحزاد، ایثارگران جنوب، نبش دبیرستان ۹ دی

همراه :ارسلان کریم پور:  09129734626

همراه : مهندس ارمان کریم پور: 09123772052

ایمیل : info@toyotacenterir.com


مقالات مرتبط:

سرویس دوره ای تویوتا و لکسوس- سرویس های دوره ای لکسوس-سرویس دوره ای تویوتا-

سیاست کلی شرکت تویوتا Toyota

تعمیر موتور تویوتا کمری SE