رکورد فروش تویوتا در سال 2023 و حفظ عنوان پرفروش‌ترین خودروساز دنیا : فروش تویوتا در سال ۲۰۲۳ با افزایشی ۷.۲ درصدی به ۱۱.۲ میلیون دستگاه رسیده و با اختلاف زیادی نسبت به گروه فولکس‌واگن در رتبهٔ یک جهان ایستاده است.

با گذشت یک ماه از سال ۲۰۲۴، خودروسازان جهان در حال اعلام آمار فروش خود در سال ۲۰۲۳ هستند. فروش تویوتا طی سال گذشته با ۷.۲ درصد افزایش به ۱۱.۲ میلیون دستگاه رسیده و با اختلاف زیادی نسبت به گروه فولکس‌واگن، برای چهارمین سال پیاپی پرفروش‌ترین خودروساز جهان لقب گرفته است. این در حالی است که غول خودروسازی آلمان در سال ۲۰۲۳ فروشی ۹.۲۴ میلیون دستگاهی داشته تا شرکتی که زمانی عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهان را از تویوتا گرفت، حالا با فاصلهٔ زیادی در رتبهٔ دوم قرار گیرد.

طی سال ۲۰۲۳، دو برند تویوتا و لکسوس مجموعاً ۱۰,۳۰۷,۳۹۵ دستگاه خودرو به فروش رسانده‌اند که رشدی ۷.۷ درصدی را نشان می‌دهد و رکورد جدیدی برای این خودروساز ژاپنی محسوب می‌شود. فروش یکی دیگر از برندهای زیرمجموعهٔ تویوتا یعنی دایهاتسو هم با ۳.۲ درصد افزایش به ۷۹۰,۴۴۱ دستگاه رسیده است. سال ۲۰۲۳ اما برای برند خودروهای تجاری تویوتا یعنی هینو سال خوبی نبوده است زیرا فروش این برند کاهشی ۹.۸ درصدی را تجربه کرده و به ۱۳۵,۲۰۳ دستگاه رسیده است.

فروش تویوتا و زیرمجموعه‌هایش در خارج از ژاپن با ۸,۹۲۸,۲۳۰ دستگاه که رشدی ۴.۱ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد، به بالاترین حد خود رسیده است. از این تعداد، ۸,۶۳۴,۴۲۵ دستگاه سهم برندهای اصلی یعنی تویوتا و لکسوس بود که ۴.۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ بیشتر شده و رکورد دیگری را به ثبت رسانده است. ایالات‌متحده با ۲,۶۱۷,۰۳۳ دستگاه و ۷ درصد رشد، بزرگ‌ترین بازار تویوتا محسوب می‌شود.

لکسوس با فروش ۸۲۴,۲۵۸ دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ که جهش چشمگیر ۱۳۲ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد، رکورد فوق‌العاده‌ای را به ثبت رسانده است. آمریکای شمالی با ۳۵۵,۶۰۶ دستگاه و رشد ۱۲۴ درصدی، با اختلاف زیادی بزرگ‌ترین بازار لکسوس است و پس‌ازآن آسیا با ۲۳۶,۵۸۷ دستگاه (رشد ۱۱۳ درصدی) و بازار داخلی ژاپن با ۹۴,۶۴۷ دستگاه (رشد ۲۲۹ درصدی) قرار دارد.

آمار فروش دیگر خودروسازان بزرگ جهان در سال ۲۰۲۳

پس از فروش تویوتا و گروه فولکس‌واگن، گروه کره‌ای هیوندای با برندهای کیا، هیوندای و جنسیس، مجموعاً ۷.۳۲ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ به فروش رسانده و در جایگاه سوم قرار گرفته است. فروش این گروه نسبت به سال قبل رشدی ۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد. جنرال موتورز هنوز آمار فروش جهانی خود در سال ۲۰۲۳ را منتشر نکرده است اما این شرکت در سال ۲۰۲۲ موفق به فروش ۵.۹۳ میلیون دستگاه خودرو شده بود. استلانتیس هم که در سال ۲۰۲۲ فروشی ۵.۸۴ میلیون دستگاهی داشت، آمار فروش خود در سال ۲۰۲۳ را دو هفتهٔ دیگر منتشر خواهد کرد. یکی دیگر از خودروسازان ژاپنی که آمار فروش سال ۲۰۲۳ خود را منتشر کرده نیسان است. فروش تویوتا این شرکت طی سال گذشته با افزایش ۴.۶ درصدی به ۳,۲۲۵,۶۳۲ دستگاه رسیده است.